Automatisk oppfølging av tilbud

Det er mange ulike stadier et salg løper giennom, alt fra markedsføring, salg, levering og service. Mange ulike faser og prosesser, litt avhengig av hva du selger.

I dette notatet tar vi for oss en løsning, - hvordan man smart og enkelt kan automatisere et hvilket som helst tilbud som sendes til en kunde. De fleste sender sine tilbud idag via mail eller andre digitale metoder.

Mange skriver sine tilbud direkte i et Word program eller lignende, lagrer dette på en datamaskin, lokalt eller på en server, - og sender dette via mail til sin kunde. Andre bruker ferdige salgstøtte systemer allà SuperOffice, Salesforce eller lignende. Mange av disse har ferdig maler og systemer for både tilbud og oppfølginger.

De som da faller litt mellom manuelle opplegg og Salgstøtte programmer, - hva kan de gjøre?

Vår plattform er åpen og veldig fleksibel med tanke på hvor avvansert man ønsker å bruke mulighetene. Dog, - er det relativt enkelt å lage en automatisert oppfølgingsprosess på utsendte tilbud, - men ikke kun ved bruk av et mail program. (det finnes mulighet for å sende mail til en APP som starter en prosess, men da bør en del av mail innholdet følge en fast struktur / mal. Dette kan vi ta opp i en annen dialog)

Man kan tenke seg følgende opplegg:

  1. Tilbud sendes til en eller flere mottakere via mail via en TilbudsAPP.

    • utgangspunktet er at man bruker en eller annen TilbudsAPP og ikke direkte kun via en mail klient

  2. Autoprosessen starter ved utsendelse

    • En kundedefinert regel (det vi si du bestemmer hvor lang tid det skal gå før man følger opp) tester en terskel verdi og sender automatisk ut en oppfølgingsmail basert på “Tilbudet”

    • Kunden kan feks svare på oppfølging med et “definert svar”, feks, Ikke interessert. Dette stopper autoprosessen videre gang.

    • Selger kan markere prosessen for avsluttet

  3. Autoprosessen fortsetter, - om ikke Selger foretar seg noe, eller kunder svarer.

    • Systemet kan settes opp til å følge videre opp etter ny terskel verdi, feks 15 dager etter første tilbud,- samt vise til oppfølging som er gjort tidligere

    • Kunden kan svare med ulike valg alternativer gitt av Dine regler.

      • Ikke interessert = Stopper prosessen

      • Ta kontakt = Varsler selger straks via en opggave om å ta kontakt med kunden

      • Bestiller = Lager ordre automatisk

Vi tror mange selgere og salgsledere ville sette pris på å ha denne muligheten. Selger vil få en lettere oppgave med oppfølginger og konsentrere seg om kvalitativt arbeid med salgsprosessen. Salgsledere sikrer at Selgeres tilbud ikke blir liggende. Kundene “føler” seg ivaretatt og ikke risikerer å bli glemt.

Man kan videre fokusere sine resssurser på de kunder som til syvende og sist generer resultater for bedriften, og luke ut “tidsrøvere”.

Som du ser ovenfor, det er bare fantasien som begrenser mulighetene.

Vinnerstrategi

Vi kan tenke oss at enhver bedrift eller organisasjon ønsker å øke sin produksjon med de tilgjengelig ressurser bedriften rår over. Vi tenker på menneskelige ressurene. Automatiserte løsninger med fokus på høy produktivitet, riktig kvalitet og effektiv bruk av ressurser sikrer god lønnsomhet for kundene våre.

Automatisering av oppgaver kan vise seg å være en suksess eller vinnerstrategi,  uavhengig av størrelsen på bedriften eller typen bedrift. Det kan endre  bedriften din radikalt ved at dere sparer tid  og man får  mer fornøyde medarbeidere. Bruk av automatiserings programvare kan også bety færre menneskelige feil, som igjen kan bety at bedriften sparer penger.

De er mange grunner til å automatisere arbeidsprosessene i dagens bedrifter.

Les mer om Automatisering her